De MDO Portal Wegwijzer bevat uitgebreide richtlijnen en informatie voor het gebruik van de MDO Portal, met specifieke details over de verschillende rollen en hun rechten en registratie benodigdheden binnen het systeem. Wil je snel iets terugzoeken over het gebruik van de MDO Portal? Dan kun je gebruikmaken van het menu aan de linkerkant door een menu-item aan te klikken of de zoekfunctie te gebruiken.
| Individuele patiëntenbespreking | Multi Disciplinair Overleg |
|---|---|
| Huisarts met direct betrokken hulpverlener(s) | Meer huisartsen, thuiszorg, GV-er, Apotheek, Consulenten |
| Ad hoc en bij aanvang, toename problemen, crisis | 6 x per jaar: complexere patiënten |
| Aan de hand van HIS en CIS | Met MDO - Portal |
| MDO - Systematiek | |
| Pro-actieve zorgplanning | |
| Elkaar steunen |
In 2026 is het oorspronkelijke palliatieve zorgregister, doorontwikkeld tot de PaTz Portal.
In 2025 is de PaTz - Portal doorontwikkeld naar een MDO-Portal.
De Portal is een beveiligde web-based applicatie die effectief en gestructureerd het MDO-overleg faciliteert én het volgen van de MDO - methodiek bevordert.
“Door het gebruik van de Portal lopen de PaTz-bijeenkomsten veel gestructureerder." Via de Portal verzend ik automatisch uitnodigingen met een reminder om het PaTz register bij te werken.
PaTz is begonnen in Amsterdam (zie ook www.patz.nu ) en in Rotterdam. Tegenwoordig draaien er meer dan 260 PaTz-groepen verspreid over het hele land.
In Rotterdam & omstreken - waar die Portal is ontwikkeld - is de PaTz in 2012 van start gegaan. Ondertussen draaien er al meer dan twintig MDO-groepen in Rotterdam.
Ervaringen met palliatieve patiënten: “PaTz bevordert de samenwerking tussen huisartsen en wijkverpleegkundigen en andere disciplines in de palliatieve zorg in de thuissituatie en draagt bij aan het verhogen van de deskundigheid”.
Ervaringen met de Portal bij palliatieve patiënten: “Een veilige en gebruiksvriendelijke tool waarin ik als huisarts al mijn palliatieve patiënten kan inzien, makkelijk gegevens kan toevoegen en zien welke afspraken zijn gemaakt en welke thuiszorgorganisatie is betrokken. Het maakt het werk als huisarts voor mij een stuk makkelijker.”
De MDo - Portal is een ‘vergadertool’ ter ondersteuning van de MDO - bijeenkomsten:
De MDO - Portal is NIET bedoeld:
Wel kunnen betrokken hulpverleners de afspraken en adviezen raadplegen die tijdens een MDO zijn besproken.
MDO staat voor Multi Disciplinair Overleg
De MDO - Portal faciliteert effectief en gestructureerd de MDO bijeenkomst én bevordert het werken volgens de PaTz methodiek. Deze methodiek is ook bij andere doelgroepen toepasbaar.
Connectie met de MDO - Portal:
Tijdens besprekingen:
Ga naar de "MDO - Portal" online.
Het gebruik van de MDO Portal kent enkele voordelen en aandachtspunten:
Voordelen
Extra functionaliteit:
Aandachtspunten
Door de voorbereidingsgroep van omzetting van de PaTz- Portal naar de MDO - Portal zijn de volgende wensen geformuleerd die in 2026 en 2027 aandacht zullen krijgen:
Eind 2025 lopen er contacten tussen Ranshuijsen, DIGI-zorg, Zorgviewer, Zilveren Kruis en diverse leveranciers om deze wensen in 2026 en 2027 te realiseren.
Het Zorgregister speelt een cruciale rol om de zorg voor patiënten overzichtelijk te registreren. Dit register:
Kortom, het zorgregister is een onmisbaar hulpmiddel voor het bieden van geïntegreerde en hoogwaardige palliatieve zorg.
“Het zorgregister bevordert een geïntegreerde, veilige en hoogwaardige palliatieve zorg.”
“Tijdens de pilot van de MDO-Portal hadden wij dezelfde ervaring bij het gebruik voor Kwetsbare ouderen."
De Portal is een beveiligde webbased applicatie die effectief en gestructureerd de MDO - bijeenkomst faciliteert én het volgen van de MDO - methodiek bevordert.
Geïdentificeerde patiënten worden aangemeld in het systeem en kunnen tijdens de MDO bijeenkomst worden besproken.
| Naam |
|---|
| Vitaal, begin chron, geen beperkingen |
| Moeite met ouder worden |
| Lich. en mobiliteits prob |
| Multidomein prob |
| Extreem kwetsbaar |
| Palliatief |
| Naam |
|---|
| Minder dan een maand |
| Minder dan drie maanden |
| Minder dan een half jaar |
| Minder dan een jaar |
| Langer dan en jaar |
Met een kleurcode kan de mate van de urgentie en/of intensiteit en/of complexiteit van de zorgbehoeften aangegeven worden.
| Kleur | Korte aanduiding | Toelichting |
|---|---|---|
| Overleden | ||
| Intensieve zorg nodig | ||
| Stabiel | ||
| Toenemende zorgbehoeften | ||
| Zorg beëindigd | ||
| Zorg loopt |
De deelnemers aan het MDO ontvangen vooraf automatisch een uitnodiging en na de bijeenkomst een link naar het verslag met de besproken patiënten en de geconstateerde knelpunten, leerpunten en scholingsbehoeften.
De Portal is een uitermate geschikt hulpmiddel bij het gezamenlijk registreren, traceren en bespreken van patiënt situaties.
De MDO portal kent enkele functionaliteiten die het samenwerken vergemakkelijken:
Patiëntenoverzicht
Patiëntenoverzicht in de vorm van het zorgregister met signalering van:
Per patiënt kunnen de volgende data worden ingevoerd:
Zie verderop in de volgende velden voor detailgegevens patiënten en hulpverleners.
Agenda
Genereren van de agenda voor het MDO
Registratie relevante patiëntgegevens
Registratie van relevante patiëntgegevens zoals:
Vooraf vragen stellen
Evaluatie
Stimuleren van evaluatie van de zorg en de samenwerking na overdracht naar andere hulpverleners of na het overlijden van een patiënt. (Lessons Learned)
Interventies en tools
Knelpunten, Leerpunten en Onderwijsbehoeften
Verslag bijeenkomst
Automatisch genereren van verslag van de bijeenkomst met daarin:
Aanvullend:
Overzicht deelnemers MDO
Overzicht van deelnemers MDO incl. hun contactgegevens (naam, Email en mobiel nummer), functie en BIG nummer.
Jaarplanning bijeenkomsten
Bijhouden jaarplanning met bijeenkomsten per MDO.
Uitnodigingsmail vastleggen
Let op! Het is belangrijk dat u de groepsleden ook met de juiste rol aanmeldt.
Zie onder voor meer informatie betreffende de rollen.
"Aanmeldformulier" op de website.
Alle deelnemers van de MDO groep hebben een gebruikersaccount voor de Portal.
Mochten er wijzigingen in een groep plaatsvinden zoals nieuwe leden, leden die vertrekken of persoonsgegevens dienen aangepast te worden. Dan dient men deze wijzigingen aan te vragen door het wijzigingsformulier in te vullen en te versturen.
Dit kan je doen door het onderstaande formulier in te vullen.
Let op! Een aanvraag voor wijziging dient te worden gedaan door de (waarnemend) voorzitter!
Let op! Mochten er wijzigingen in een groep plaatsvinden zoals toetreden van nieuwe leden, vertrekken van leden of aanpassen van persoonsgegevens. Dan dient men deze wijzigingen door te voeren in onderstaand wijzigingsformulier en te versturen.
Ga naar "Wijzigingsformulier" op de website.
Gebruikers Rollen
In de MDO Portal worden diverse groepen gebruikers onderscheiden namelijk:
De gebruiker rollen worden bepaald o.b.v. functie. Functie en rol dienen te worden ingevuld in het aanmeldingsformulier of wijzigingsformulier zoals hier aangegeven.
| Functie | Rechtenrol MDO Portal |
|---|---|
| Apotheker | Consulent |
| Arts i.o | Huisarts |
| Casemanager (dementie/palliatief/ouderen) | Consulent |
| Coörd. (zorg/hospice/VPTZ) | Consulent |
| Diëtist | Consulent |
| Ergotherapeut | Consulent |
| Fysiotherapeut | Consulent |
| Geest. Verz. | Consulent |
| Geriater | Consulent |
| Gesp. Verpl. | Verpleegkundige |
| Psycholoog | Consulent |
| Huisarts | Huisarts |
| Internist-oncoloog | Consulent |
| Kaderarts PZ | Consulent |
| Netw. Coord. PZ | Netwerk coördinator |
| Oncoloog | Consulent |
| Phys. Ass | Huisarts |
| POH | Huisarts |
| SOG | Huisarts |
| Triagist | Consulent |
| Verpl. Spec. | Huisarts |
| Verpleegkundige | Verpleegkundige |
| Verzorgende | Verpleegkundige |
| Wijkverpleegkundige | Verpleegkundige |
Afhankelijk van de rol en rechten kunnen er verschillende zaken per rol in het systeem uitgevoerd worden.
Hier is een overzicht van welke rol wat kan en mag in het systeem:
| Rechten ? | Rollen ? | Voorzitter | Waarnemende voorzitter | Huisarts | Verpleegkundige | Consulent PZ | Consulent | Netwerk Coördinator |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Inzage van Nieuws, Rapporten, Aandachtspunten en Helpteksten | X | X | X | X | X | X | X | |
| Vergaderingen inplannen, uitnodigen, openen/sluiten | X | X | ||||||
| Patiëntgegevens toevoegen/ wijzigen | X | X | X | X | ||||
| Patiëntgegevens inzien | X | X | X | X (eigen org.) |
X | X | ||
| Verslag vergadering inzien | X | X | X | X | X | X | ||
| Aandachtspunten toevoegen | X | X | ||||||
| Aandachtspunten inzien/oppakken/exporteren | X | |||||||
| Nieuws publiceren netwerkregio | X | |||||||
| Rapportage genereren netwerk | X |
Informatie wijzigen
Wijzigingen aan de groep kunnen worden doorgevoerd door het wijziginsformulier in te vullen.
"Aanmeldformulier" op de website.
Nadat iedereen toegang heeft ontvangen kun je op de volgende internet locatie de MDO Portal vinden: https://www.mdoportal.nl
Ga online naar de 'MDO Portal'.
Wij adviseren om in te loggen en om te controleren of alle deelnemers in het systeem verwerkt zijn.
Je kunt beginnen met het systeem te gaan gebruiken.
In deze wegwijzer vindt je verdere informatie over hoe je het systeem kan gebruiken en inzetten.
Het verslag van de bijeenkomst kan worden gedownload en of verstuurd na afronding van een vergadering.
Bij het sluiten wordt gevraagd of je het verslag meteen wilt versturen.
Achteraf is het ook mogelijk om het verslag of de aanwezigheidslijst te downloaden.
Het verslag van de bijeenkomst kan gebruikt worden voor melden aanwezigen indien accreditatie is geregeld.
Bekijk onderstaande video wanneer je stap voor stap wilt zien hoe je dit in het systeem moet doen. Lees je liever hoe je dit stap voor stap kan doen met extra uitleg, scroll dan verder!
Ga voor het printen van het verslag en/of de aanwezigheidslijst naar het vergaderoverzicht. Klik op het "tandwielsymbool" naast je naam.
Klik vervolgens op ‘Vergaderingen’ om de vergaderplanning te openen.
Klik op een vergadering waarvan je het verslag en/of de aanwezigheidslijst wilt afdrukken.
Je hebt de vergadering nu geopend en ziet de basisgegevens ervan. Onderaan het scherm vind je de knoppen 'Print notulen' en 'Print aanwezigheidslijst'.
Als je de notulen van deze vergadering wilt afdrukken, klik dan op de knop 'Print notulen'. Wil je de aanwezigheidslijst afdrukken, klik dan op de knop 'Print aanwezigheidslijst'."
Zodra je op één van deze knoppen klikt wordt er een bestand gedownload. Het bestand kun je via je computer openen en afdrukken.
Let op! Een vergadering dient wel afgesloten te zijn om de aanwezigheidslijst te kunnen uitprinten.
Let op! Indien jeniet een venster ziet verschijnen om het bestand te openen, kijk dan eens in je map 'Downloads'.
Voor meer informatie over "Accreditatie" op de website.
Ontdek de functionaliteiten en mogelijkheden van het zorgregister in de MDO Portal.
Alle elementen zijn interactief en geven weer wat deze in het systeem kunnen en doen.
Dit is de vorm waarin aan het eind van de vergadering de samenvatting getoond wordt.
In de notulen die verstuurd worden (pdf) en gebruikt kunnen worden voor accreditatie staan geen patientnamen, maar alleen de 1e letter van de achternaam
Standaard staat ‘verstuur notulen en aanwezigheid’ uitgevinkt, zodat het verslag nog aan te vullen is nadat de vergadering afgesloten is
Zolang de notulen niet verstuurd zijn, kan het vergaderverslag nog aangevuld worden door op de lijst bij Notulen op ‘Nee’ te klikken
Nadat de vergadering gesloten is, kan het verslag geopend worden en aangevuld. Via de potloodjes kan al ingevulde tekst aangevuld worden
1e tabblad, Basis bevat de deelnemers.
2e tabblad ‘Reminder’ werkt alleen zolang de vergadering niet gestart is. Hier kan een (nieuwe) herinneringmail gestuurd worden.
3e tabblad (geel gemarkeerd) bevat naast de Leerpunten,Knelpunten en Onderwijsbehoeften bij Vergaderverslag ook de genoteerde Actiepunten.
De tekst hiervan kan aangepast worden, zie uitleg op volgende pagina.
LET OP!
Alleen de Netwerkcoordinator kan Knelpunten, leerpunten en onderwijsbehoeften bewerken buiten het PaTz overleg
Zie de functionaliteiten pagina en bekijk ook eens de volgende hoofdstukken.
Bekijk ook eens de hoofdstukken voor meer inzicht in hoe de MDO Portal te gebruiken is en welke functionaliteiten daarbij horen.
Een snel en overzichtelijk document betreffende de MDO Portal en diens functionaliteiten kan je downloaden via de website. WEL / NIET?????
Download de 'PaTz Portal functionaliteiten uitleg' PDF. WEL / NIET ????
Belangrijk is om in de MDO groep, naast afspraken die bijdragen aan goed lopende bijeenkomsten, ook afspraken te maken over het invoeren van patiënten in het Zorgregister, cq. de MDO Portal.
Meer informatie over afspraken die bijdragen aan een goed lopende MDO bijeenkomst.
De deelnemers aan de MDO bijeenkomst ontvangen vanuit het systeem vooraf automatisch een uitnodiging.
Na de bijeenkomst ontvangt de deelnemer automatisch een link naar het verslag met adviezen en samenwerkingsafspraken t.a.v. de besproken patiënten en de geconstateerde knelpunten, leerpunten en scholingsbehoeften.
Het Zorgregister dient als agenda voor de MDO bijeenkomst.
Het is goed om elke patiënt even na te lopen
Tijdens het bespreken wordt gekeken of:
Belangrijk is dat de overdracht naar de huisartsenpost goed is geregeld:
Let op!
Er worden landelijk verschillende termen gebruikt voor de MDO - overleggen. Daarom worden de termen vergadering, bijeenkomst en overleg afwisselend gebruikt.
Notuleren MDO bijeenkomst
Tijdens de bijeenkomst is het handig dat één persoon optreedt als notulist (niet de voorzitter) en notuleert in de Portal.
Deze informatie is later inzichtelijk in het verslag en natuurlijk ook direct inzichtelijk bij een volgende keer dat de betreffende patiënt besproken wordt.
Naast het faciliteren van de MDO bijeenkomsten ondersteunt de Portal ook kwaliteitsverbetering van de palliatieve zorg in netwerkverband.
Knelpunten, Leerpunten of Onderwijsbehoeften die tijdens een MDO bespreking naar voren komen, kunnen tgenoteerd worden in de MDO Portal.
De netwerkcoördinator van het regionale Netwerk (per doelgroep)kan deze inzien en oppakken op zowel groeps- als netwerkniveau.
Zodra de actuele contact gegevens van MDO groep leden in de MDO Portal inzichtelijk zijn, kan de voorzitter of notulist de al geplande datums van de MDO overleggen (per doelgroep) invoeren.
Dit kan gedaan worden door iemand met rechten als (waarnemend)voorzitter.
Als de vergaderplanning ingevoerd is, krijgen alle leden van de MDO groep automatisch een week van tevoren een mail met een herinnering aan de vergaderdatum en het verzoek om het register bij te werken en nieuwe patiënten in te voeren.
Een MDO-groep kan er zelf voor kiezen of zij per doelgroep een apart MDO met een aparte datum plant. Of dat zij op de zelfde datum in een MDO achtereenvolgens verschillende doelgroepen organiseert.
We raden aan om meteen alle vergaderingen voor het komende jaar in te plannen.
Bekijk onderstaande video om stap voor stap te zien hoe je dit in het systeem moet doen. Lees je liever rustig na hoe je dit stap voor stap kan doen, scroll dan verder!
Klik in het overzichtsscherm op het "tandwielsymbool" (instellingen) naast je naam.
Klik vervolgens op die pagina op ‘Vergaderingen’ om de vergaderplanning te openen.
Klik op de groene knop "Vergadering toevoegen" een een vergadering aan te maken.
Vul hier de gewenste datum (dd-mm-jjjj), locatie en tijd in en klik op één van de twee groene knoppen om op te slaan. De vergaderdatum is dan toegevoegd aan de planning.
Klik op Opslaan" of "Opslaan en terug naar overzicht".
Let op! De knop ‘opslaan’ gebruikt je alleen als je achteraf iets wil aanpassen en vervolgens handmatig een aangepaste herinneringsmail wilt versturen.
Je ziet nu de ingeplande vergadering bovenaan in het overzicht staan. We raden aan om meteen alle vergaderingen voor het komende jaar in te plannen.
Zorgvuldige voorbereiding, ondersteuning en afronding van elk MDO overleg vergroot de opbrengst ervan.
Zie volgende hoofdstukken die relevant zijn voor het voorbereiden van de MDO bijeenkomst in de MDO - Portal:
Zie volgende hoofdstukken die relevant zijn voor overleg in de MDO Portal:
Zie volgende hoofdstukken die relevant zijn voor Groepsoverleg afronden.
Je ontvangt een week voor jullie volgende overleg een reminder met het verzoek om in te loggen in de MDO - Portal en het Zorgregister aan te vullen.
Dit kan gaan om:
Na het overleg ontvang je een mail met daarin een link naar het verslag van de MDO bijeenkomst.
Bekijk op de website van Palliaweb de pagina: Welke hulpmiddelen zijn er om palliatieve patiënten vroeg te identificeren?
Als consulent of expert ontvang je een week voor het volgende overleg een reminder en kan je voorafgaand aan het overleg je voorbereiden door;
Als ‘consulent ’ zie je in het overzichtsscherm de patiënten van alle MDO groepen waarvan je consulent bent. Indien je aan meerdere groepen verbonden bent, selecteer dan in het uitrolmenu in het vakje ‘Filter op doelgroep’, de groep waar je op wilt voorbereiden.
Van deze patiënten kun je alle ingevulde informatie inzien, maar niets aanvullen of wijzigen, dus ook geen adviezen formuleren. Dit kan alleen tijdens een openstaande vergadering.
Als consulent PZ kun je geen vergaderingen starten of patiënten toevoegen.
In onderstaande afbeelding is omcirkeld welke items functioneel/relevant kunnen zijn voor een consulent, bijvoorbeeld als je wil voorbereiden op een MDO bespreking
Je ontvangt een week voor het volgende overleg een reminder waardoor je voorafgaand het overleg kunt voorbereiden door:
Met de rol en rechten van ‘consulent PZ’ zie je in het overzichtsscherm de patiënten van alle MDO groepen waarvan je consulent PZ bent. Indien je aan meerdere groepen verbonden bent, selecteer dan in het uitrolmenu in het vakje ‘Filter op MDO groep’, de groep waar je op wil voorbereiden. Van deze patiënten kun je alle ingevulde informatie inzien, maar niets aanvullen of wijzigen, dus ook geen adviezen formuleren. Dit kan alleen tijdens een openstaande vergadering.
In onderstaande afbeelding is omcirkeld welke items functioneel/relevant kunnen zijn voor consulent PZ, bijvoorbeeld als je wil voorbereiden op een MDO bespreking.
Als je in de menubalk met de filters op ‘Nieuw’ klikt, krijg je alleen de patiënten in beeld die sinds de vorige vergadering zijn toegevoegd. Deze zijn ook herkenbaar aan het groene plusje voor de naam.
Bij patiënten met een tekstballonnetje achter de naam, is een vraag aan de vergadering geformuleerd. Als je met de cursor op het icoontje gaat staan, wordt de vraag zichtbaar.
Als (Waarnemend) Voorzitter zijn er enkele zaken die je dient uit te voeren of in dient te bemiddelen. Zie hieronder een opsomming van deze zaken.
AANPASSEN met aanmeldingen en wijzigingsformulieren
Relevante hoofdstukken:
Met de rol van Netwerkcoördinator kunnen coördinatoren nieuwsberichten plaatsen voor de MDO - groepen in hun netwerk en overzichten in Excel genereren van de knelpunten, leerpunten, onderwijsbehoeften die door de MDO groepen worden genoteerd. De Netwerkcoordinatoren kunnen per doelgroep een Nieuwsbericht sturen.
Klik in het overzichtsscherm op het tekstballonnetje.
Klik vervolgens op ‘Voeg nieuw bericht toe’.
Dan verschijnt het volgende scherm:
De titel is verplicht. Kies een korte en bondige titel. Houd het bericht eenvoudig. De knoppen voor vet en ‘Opsommingen’ zijn hierboven gemarkeerd. Tevens kun je een hyperlink in jouw bericht opnemen.
Let op! Meestal zal de knop om het bericht op te slaan, niet zichtbaar zijn. Scrol hiervoor omlaag. De knop zit linksonder.
Klik in het overzichtsscherm op het lampje.
Selecteer vervolgens of je een overzicht van ‘Knelpunten’, ‘Leerpunten’ of ‘Onderwijsbehoeften’ als Excel bestand wilt genereren. Als er meerdere MDO groepen in uw netwerk zijn, kan er vooraf op een specifieke groep worden gefilterd. Klik dan rechtsonder op de knop ‘Exporteer naar Excel’, open het bestand en sla het op uw pc op.
Per knelpunt, leerpunt of onderwijsbehoefte kan een notitie (bijvoorbeeld een voorgenomen actie of ander commentaar) worden gemaakt. Indien deze is opgepakt kan dit hier ook worden aangegeven.
Selecteer daarvoor eerst een knelpunt door er op te klikken. De volgende pop-up verschijnt.
Als je het knelpunt actief heeft opgepakt, klik dan op de knop ‘Markeer als opgepakt’. In het overzicht komt dan achter het knelpunt een datum te staan onder ‘Opgepakt’.
Is het helemaal afgehandeld, dan kan het gearchiveerd worden. Alleen knelpunten, leerpunten en onderwijsbehoeften die eerder gemarkeerd zijn als ‘opgepakt’, kunnen gearchiveerd worden.
Tips & Tricks voor de MDO - bijeenkomst nodig?
Afspraken die bijdragen aan goed lopende MDO bijeenkomsten Om ervoor te zorgen dat alle deelnemers van de MDO groep zo veel mogelijk uit MDO bijeenkomsten halen, is het belangrijk goede afspraken te maken over wie wat doet.
De MDO Portal bevat medische gegevens van patiënten; dat zijn bijzondere persoonsgegevens waarmee de gebruikers zeer zorgvuldig mee moeten omgaan.
Deze regelt de rechten en plichten van de patiënt. Zo staat in deze wet dat patiënten recht hebben op informatie en dat zij toestemming moeten geven voor een behandeling. Ook regelt de "Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst" (WGBO) de privacy van de patiënt, het inzagerecht van patiënten in hun eigen medisch dossier en de vertegenwoordiging van patiënten als zij niet zelf kunnen beslissen. Daarnaast verplicht de WGBO zorgverleners om een medisch dossier bij te houden.
In de WGBO staat dat je als patiënt recht hebt op privacy. Dit betekent dat een zorgverlener altijd moeten zorgen dat je privacy als patiënt niet wordt geschonden. Zowel bij het uitvoeren van handelingen als het uitwisselen van gegevens.
Meer informatie over AVG?
Ga naar de website van autoriteitpersoonsgegevens. AANPASSEN EN AANVULLEN
Beroepsgeheim
Voor het delen van patiëntgegevens in MDO - groepen is met name het beroepsgeheim van belang. Voorstel is om de bepalingen te volgen van de KNMG-Richtijn "Omgaan met medische gegevens".
KNMG-richtlijn "Omgaan met medische gegevens" [25 januari 2024]
§ 1.4 Uitzondering op beroepsgeheim
De (noodzakelijke en relevante) informatie over de patiënt mag verstrekt worden aan
§ 1.5 Doorbreken beroepsgeheim
Situaties waarin een arts het beroepsgeheim mag doorbreken
met name specifiek kwaliteitsbeheer: intercollegiale toetsing door zorgverleners onderling
| AVG Beginselen | Voor MDO Groepen | Voor Landelijk MDO team | |
|---|---|---|---|
| 1 | vastleggen van hun gegevens in het Zorgregister. | ||
| 2 | Doelbinding; Organisaties mogen persoonsgegevens alleen verzamelen met een gerechtvaardigd doel. | Doel van een MDO groep is verhogen van
In het bijzonder de zorg m.b.t. de betreffende patiënt |
Doel vastleggen contactgegevens: mensen bereiken en met elkaar in contact kunnen brengen. Doel deelnemersregistratie: idem en aanvullend ook het kunnen rapporteren op aantallen t.b.v. subsidie verantwoording. |
| 3 | Dataminimalisatie. Als organisaties persoonsgegevens verwerken, moeten ze daarbij uitgaan van het principe ‘zo min mogelijk’. | In het Zorgregister worden alleen die gegevens vastgelegd die voor een goede casus bespreking in de MDO groep nodig zijn | Alleen contactgegevens worden vastgelegd. Er worden geen verdere (persoonlijke) gegevens van personen vastgelegd |
| 4 | Juistheid | Er worden geen fictieve gegevens van patiënten vastgelegd | Doorlopende controle / actualisatie van contactgegevens |
| 5 | Opslagbeperking. Organisaties moeten persoonsgegevens verwijderen zodra die niet langer nodig zijn voor het oorspronkelijke doel waarvoor ze zijn verzameld. | Gegevens van patiënten die overleden zijn, blijven in de Portal tot en met de eerstvolgende MDO bijeenkomst t.b.v. de nabespreking. NEN normen verbieden de leverancier van de MDO Portal om deze gegevens volledig te vernietigen. |
Personen die geen MDO lid meer zijn moeten verwijderd worden uit de deelnemers registratie. Bestanden met contactgegevens moeten regelmatig geactualiseerd worden. Oude bestanden moeten verwijderd worden. |
| 6 | Vertrouwelijkheid en integriteit. De gegevensverwerking moet op een passende manier worden beveiligd. | Bij voorkeur zijn de gegevens in het Zorgregister niet herleidbaar naar personen. Advies is om alleen initialen, geslacht en geboortejaar te noteren in het Zorgregister. | Ranshuijsen, de leverancier van de MDO Portal, is ISO 9001, NEN 7510 en ISO 27001 [1](opens in a new tab) gecertificeerd [2](opens in a new tab). |