Wegwijzer

KERNBEGRIPPEN

MDO Portal Wegwijzer

De MDO Portal Wegwijzer bevat uitgebreide richtlijnen en informatie voor het gebruik van de MDO Portal, met specifieke details over de verschillende rollen en hun rechten en registratie benodigdheden binnen het systeem. Wil je snel iets terugzoeken over het gebruik van de MDO Portal? Dan kun je gebruikmaken van het menu aan de linkerkant door een menu-item aan te klikken of de zoekfunctie te gebruiken.

MDO Systematiek Portal

Individuele patiëntenbespreking Multi Disciplinair Overleg
Huisarts met direct betrokken hulpverlener(s) Meer huisartsen, thuiszorg, GV-er, Apotheek, Consulenten
Ad hoc en bij aanvang, toename problemen, crisis 6 x per jaar: complexere patiënten
Aan de hand van HIS en CIS Met MDO - Portal
MDO - Systematiek
Pro-actieve zorgplanning
Elkaar steunen

MDO - systematiek

  • TIJDIG herkennen van patiënten en naasten met complexe zorgbehoeften
  • De best passende zorg bieden door SAMEN denken, toetsen, plannen en organiseren over het proactieve zorgplan
  • Vergroten van deskundigheid via casuïstiekbespreking en thematische evaluatie
  • Leren van elkaar en van consulenten
  • Afspraken maken wie welke rol op zich neemt
  • Verbeteren van de samenwerking in de EERSTE LIJN en TRANSMURAAL: elkaar kennen, korte lijnen tijdens maar ook buiten het MDO
  • ELKAAR STEUNEN bij complexe (oa medische) en bij emotioneel beladen casuïstiek
  • Per doelgroep specifieke disciplines en externe consulenten betrekken

MDO -Portal

  • Is een beveiligde webapplicatie voor MDO - groepen in de eerste lijn
  • Gebruikt u voor het aanmelden en bespreken van patiënten tijdens overleggen
  • Helpt bij het inventariseren van leerpunten, knelpunten en onderwijsbehoeften

Van PaTz - Portal naar MDO - Portal

In 2026 is het oorspronkelijke palliatieve zorgregister, doorontwikkeld tot de PaTz Portal.

In 2025 is de PaTz - Portal doorontwikkeld naar een MDO-Portal.

De Portal is een beveiligde web-based applicatie die effectief en gestructureerd het MDO-overleg faciliteert én het volgen van de MDO - methodiek bevordert.

  • Geïdentificeerde patiënten worden door de huisarts of een van de betrokken gespecialiseerde verpleegkundigen aangemeld in het register en tijdens het MDO besproken.
  • De portal structureert de vragen en de verkenning van de problemen tijdens het MDO-overeg.
  • De deelnemers aan de bijeenkomst ontvangen vooraf automatisch een uitnodiging
  • Na de bijeenkomst ontvangen de deelnemers een link naar het geanonimiseerde verslag met de besproken patiënten, met de gegeven adviezen en de tijdens het MDO geconstateerde geconstateerde knelpunten, leerpunten en scholingsbehoeften.
  • Het systeem ondersteunt stapsgewijze uitwerking van zorgproblemen en krachtbronnen door expliciet maken van relevante aandachtsgebieden, geeft de mogelijke interventies en geeft links naar ondersteunende tools.

“Door het gebruik van de Portal lopen de PaTz-bijeenkomsten veel gestructureerder." Via de Portal verzend ik automatisch uitnodigingen met een reminder om het PaTz register bij te werken.

De kracht van de MDO - methodiek

  • De kracht van het MDO voor palliatieve en andere doelgroepen, heeft vooral te maken met het feit dat er met simpele middelen en beter samenwerken een duidelijke verbetering van de kwaliteit van de zorg gerealiseerd wordt.
  • De MDO werkwijze heeft als voordeel dat meer patiënten dan voorheen tijdig als palliatieve patiënt of kwetsbare oudere in kaart worden gebracht en meer patiënten een zorgplan op maat krijgen.
  • Een belangrijk deel van de MDO-bijeenkomsten bestaat uit casuïstiekbesprekingen. Deze besprekingen zetten aan tot nadenken over het waarom van het wel of niet toepassen van bepaalde interventies & tools.
  • Deskundigheidsbevordering vindt plaats door het systematisch identificeren, coderen en monitoren van palliatieve patiënten, hun meerdimensionale behoeften en knelpunten, leerpunten en onderwijsbehoeften.
  • De casuïstiekbesprekingen zorgen voor borging van de beschikbare instrumenten in de dagelijkse praktijk.

PaTz is begonnen in Amsterdam (zie ook www.patz.nu ) en in Rotterdam. Tegenwoordig draaien er meer dan 260 PaTz-groepen verspreid over het hele land.

In Rotterdam & omstreken - waar die Portal is ontwikkeld - is de PaTz in 2012 van start gegaan. Ondertussen draaien er al meer dan twintig MDO-groepen in Rotterdam.

Ervaringen met palliatieve patiënten: “PaTz bevordert de samenwerking tussen huisartsen en wijkverpleegkundigen en andere disciplines in de palliatieve zorg in de thuissituatie en draagt bij aan het verhogen van de deskundigheid”.

Doelgroepen van de MDO - Portal

  • De MDO Portal blijft met de reeds bestaande mogelijkheden beschikbaar voor alle PaTz groepen in heel Nederland. Voorwaarde is dat de PaTz groep geregistreerd is bij Stichting PaTz en de werkwijze onderschrijft die verbonden is met de PaTz Portal. Onderdeel daarvan is dat er een verbinding is tussen de PaTz groep en het regionale netwerk palliatieve zorg.
  • Vanaf december 2025 is de MDO-Portal ook te gebruiken voor andere doelgroepen: Kwetsbare ouderen, psychogeriatrie, etc.
  • De nieuwe versie MDO-Portal behoudt de huidige functies en biedt voor de nieuwe MDO - vormen enkele extra functies.

Ervaringen met de Portal bij palliatieve patiënten: “Een veilige en gebruiksvriendelijke tool waarin ik als huisarts al mijn palliatieve patiënten kan inzien, makkelijk gegevens kan toevoegen en zien welke afspraken zijn gemaakt en welke thuiszorgorganisatie is betrokken. Het maakt het werk als huisarts voor mij een stuk makkelijker.”

MDO PORTAL CHECK LINKS

Wat is de MDO - Portal

  • Is een beveiligde webapplicatie voor MDO - groepen in de eerste lijn
  • Gebruikt u voor het aanmelden en bespreken van patiënten tijdens overleggen
  • Ondersteunt en stimuleert de MDO - systematiek
  • Helpt bij het inventariseren van leerpunten, knelpunten en onderwijsbehoeften

De MDo - Portal is een ‘vergadertool’ ter ondersteuning van de MDO - bijeenkomsten:

  1. De MDO Portal bevat een register en functionaliteiten voor het plannen en structureren van bijeenkomsten.
  2. Het systeem faciliteert het registreren en methodisch bespreken van patiënten binnen MDO's waar verschillende doelgroepen (Kwetsbare ouderen, patiënten in de laatste levensfase, etc) worden besproken.
  3. Faciliteert bijeenkomsten.
  4. De MDO Portal helpt bij kwaliteitsverbetering door Knelpunten, Leerpunten en Onderwijsbehoeften te registreren die door netwerkcoördinatoren kunnen worden opgepakt.
  5. Na elke bijeenkomst kunnen deelnemers een verslag van de besproken punten ontvangen.

LET OP: de MDO - Portal is NIET

!

De MDO - Portal is NIET bedoeld:

  • als schaduwdossier of documentatie van een zorgproces
  • als communicatiemiddel om buiten de vergaderingen actuele informatie over de patiënt met elkaar te delen.

Wel kunnen betrokken hulpverleners de afspraken en adviezen raadplegen die tijdens een MDO zijn besproken.

!

MDO staat voor Multi Disciplinair Overleg

Wat is er nodig? CHECKEN

De MDO - Portal faciliteert effectief en gestructureerd de MDO bijeenkomst én bevordert het werken volgens de PaTz methodiek. Deze methodiek is ook bij andere doelgroepen toepasbaar.

Hoe aan te melden voor de MDO - Portal?

  • MDO groepen kunnen zich via hun voorzitter aanmelden voor de MDO - Portal.
    • Aanmeldformulier naar LINK
    • Wijzigingsformulier naar LINK

Wat heb je minimaal nodig om de Portal te kunnen gebruiken?

Connectie met de MDO - Portal:

  • Een stabiele internetverbinding/wifi
  • Een pc/laptop (geen tablet)

Tijdens besprekingen:

  • Een beamer is handig (bij een grote groep) om de portal te delen met het team.
  • Of een groot TV-scherm

Kosten

!
  • Per 1 januari 2022 heeft Ranshuijsen BV het eigenaarschap van de PaTz Portal van het Netwerk palliatieve zorg Rotterdam & omstreken overgenomen. De nieuwe eigenaar hanteerde vanaf dat moment per huisartsengroep het oude (sinds 2017) tarief van €70 excl. BTW per jaar voor het gebruik van de Portal. De PaTz Portal voldoet aan de eisen van de AVG.
  • Per 1 januari 2026 zullen de kosten (welke sinds 2017 dezelfde zijn gebleven) geïndexeerd worden naar een bedrag van € 85 ex BTW. Een half jaar na de ingebruikname van de MDO – Portal zullen die groepen die de MDO-Portal voor meer dan 1 doelgroep gebruiken een meerprijs van € 40 ex BTW betalen.

Voordelen en Aandachtspunten gebruik MDO Portal

Het gebruik van de MDO Portal kent enkele voordelen en aandachtspunten:

Voordelen

  • Voldoet aan AVG eisen
  • Altijd maar 1 actuele versie van het MDO register
  • Deelnemers aan een MDO groep hebben eenvoudig toegang

Extra functionaliteit:

  • Overzicht van deelnemers, incl. contactgegevens en jaarplanning van de MDO groep
  • Geautomatiseerde uitnodiging en versturen van het verslag. De aanwezigheidslijst is behulpzaam bij het indienen van accreditatie.

Aandachtspunten

  • Internet verbinding nodig
  • Abonnementskosten; €85,- per jaar per groep (incl. BTW)
  • Inloggen op meerdere apparaten is niet mogelijk.
  • Single Sign-On alleen in bepaalde situaties mogelijk.
  • Alleen bij gebruik van VIP Live (Topicus) is een (beperkte) Single Sign On (SSO) met de MDO - Portal mogelijk. Deze Single Sign-On zorgt ervoor dat er vanuit VIP Live zonder wachtwoord doorgeklikt kan worden naar de MDO - Portal.

Waar wordt nog aan gewerkt?

Door de voorbereidingsgroep van omzetting van de PaTz- Portal naar de MDO - Portal zijn de volgende wensen geformuleerd die in 2026 en 2027 aandacht zullen krijgen:

  1. Makkelijker data importeren en exporteren
    • namen en functies van reeds betrokken hulpverleners.
    • medicatie
    • raadplegen relevante brieven tijdens MDO
  2. Bevorderen en stimuleren van digitaal berichtenverkeer
    • exporteren van afspraken en adviezen direct naar het EPD, zodat de adviezen gemakkelijker met de patiënt en diens naasten besproken kunnen worden
  3. Viewer. Hierdoor kan een specialist uit het ziekenhuis of elders op afstand meedoen aan het MDO.

Eind 2025 lopen er contacten tussen Ranshuijsen, DIGI-zorg, Zorgviewer, Zilveren Kruis en diverse leveranciers om deze wensen in 2026 en 2027 te realiseren.

MDO PORTAL EN HET ZORGREGISTER

Belang & doel van de Portal

Belang van het Zorgregister

Het Zorgregister speelt een cruciale rol om de zorg voor patiënten overzichtelijk te registreren. Dit register:

  • dient als agenda voor MDO-bijeenkomsten, waar patiënten van verschillende doelgroepen worden besproken
  • helpt zorgverleners het overzicht te behouden.

Doel zorgregister

  1. Door het zorgregister te gebruiken, word je gestimuleerd om na te denken over welke patiënten een toenemende zorgbehoefte hebben. (Tijdig signaleren en markeren)
  2. Door het toekennen van een kleur word je gestimuleerd om na te denken over de urgentie en/of intensiteit en/of complexiteit van de zorgbehoefte.
  3. Door aan te geven of je een patiënt in het MDO wilt bespreken, word je gestimuleerd na te denken over vragen/ behoefte voor afstemming over deze patiënt.
  4. Door patiënten die overgegaan zijn naar andere hulpverleners en overleden patiënten in het register te zien, word je gestimuleerd om de zorg na beëindiging van de zorg of na overlijden te evalueren (wat ging goed/ wat kon beter? (bij palliatieve patiënten: ADA: After Death Analysis)).

Kortom, het zorgregister is een onmisbaar hulpmiddel voor het bieden van geïntegreerde en hoogwaardige palliatieve zorg.

“Het zorgregister bevordert een geïntegreerde, veilige en hoogwaardige palliatieve zorg.”

“Tijdens de pilot van de MDO-Portal hadden wij dezelfde ervaring bij het gebruik voor Kwetsbare ouderen."

De Portal is een beveiligde webbased applicatie die effectief en gestructureerd de MDO - bijeenkomst faciliteert én het volgen van de MDO - methodiek bevordert.

Geïdentificeerde patiënten worden aangemeld in het systeem en kunnen tijdens de MDO bijeenkomst worden besproken.

Prognose Kwetsbare ouderen

Naam
Vitaal, begin chron, geen beperkingen
Moeite met ouder worden
Lich. en mobiliteits prob
Multidomein prob
Extreem kwetsbaar
Palliatief

Prognose Palliatieve patiënten

Naam
Minder dan een maand
Minder dan drie maanden
Minder dan een half jaar
Minder dan een jaar
Langer dan en jaar

Kleurcode (voor alle groepen identiek)

Met een kleurcode kan de mate van de urgentie en/of intensiteit en/of complexiteit van de zorgbehoeften aangegeven worden.

Kleur Korte aanduiding Toelichting
Overleden
Intensieve zorg nodig
Stabiel
Toenemende zorgbehoeften
Zorg beëindigd
Zorg loopt

De deelnemers aan het MDO ontvangen vooraf automatisch een uitnodiging en na de bijeenkomst een link naar het verslag met de besproken patiënten en de geconstateerde knelpunten, leerpunten en scholingsbehoeften.

De Portal is een uitermate geschikt hulpmiddel bij het gezamenlijk registreren, traceren en bespreken van patiënt situaties.

WAT BIEDT DE MDO PORTAL

Belangrijke functionaliteiten voor samenwerken

De MDO portal kent enkele functionaliteiten die het samenwerken vergemakkelijken:

Patiëntenoverzicht

Patiëntenoverzicht in de vorm van het zorgregister met signalering van:

  • nieuw ingevoerde patiënten
  • filtermogelijkheden
    • nieuwe patiënten
    • vragen die van tevoren aan het MDO zijn gesteld door de hulpverleners

Per patiënt kunnen de volgende data worden ingevoerd:

  • naam en geboortedatum
  • wel of geen naasten
  • doelgroep met daarbij passend MDO
  • voor elke doelgroep is een specifiek MDO mogelijk
  • de intensiteit en urgentie van de zorgbehoeften worden aangegeven m.b.v. een kleurenindicatie per patiënt

Zie verderop in de volgende velden voor detailgegevens patiënten en hulpverleners.

Agenda

Genereren van de agenda voor het MDO

  • nieuwe patiënten zij in het overzicht direct zichtbaar
  • patiënten waarbij van tevoren een vraag is gesteld zijn zichtbaar
  • aan beging MDO kunnen deelnemers aangeven welke patiënten besproken moeten worden; dit per doelgroep in op verzoek ook in aangepaste volgorde

Registratie relevante patiëntgegevens

Registratie van relevante patiëntgegevens zoals:

  • naam patiënt en geboortedatum (geen adres of BSN)
  • wel/geen naasten
  • betrokken zorgverleners (met op de achtergrond hun functie en email-adres)
  • prognose (anders voor Kwetsbare ouderen en Palliatief)
  • urgentie met kleurcodes (alle doelgroepen de zelfde urgenties)
  • Problemen en Krachtbronnen
    • 4 domeinen: Somatisch, Psychisch, Sociaal, Zingeving (met enkel subvelden) volgens 4 domeinen uit het Kwaliteitskader PZ en Kwetsbare ouderen)
    • Proactieve Zorgplanning
      • Samen keuzes maken
      • Samen vooruit plannen
    • Evaluatie bij zorgbeëindiging
  • Per Probleem en Krachtbron kan via een link een handig gesprekslijstje geraadpleegd worden
  • de uitkomst van de casusbespreking: afspraken en adviezen tijdens de bijeenkomst

Vooraf vragen stellen

  • Iedere bij de patiënt betrokken hulpverlener kan vooraf aan het MDO een vraag mbt een patiënt stellen.
  • In het zorgregister en tijdens het MDO is zichtbaar bij welke patiënten een vraag ingevuld is.

Evaluatie

Stimuleren van evaluatie van de zorg en de samenwerking na overdracht naar andere hulpverleners of na het overlijden van een patiënt. (Lessons Learned)

Interventies en tools

  • Lijst met interventies en tools die ondersteunend zijn bij de zorg in complexe situaties.
  • Deze lijst kan per doelgroep aangepast worden.

Knelpunten, Leerpunten en Onderwijsbehoeften

  • Deze kunnen tijdens het MDO genoteerd worden
  • Patiënt overstijgende knelpunten, leerpunten en onderwijsbehoeften.
  • Deze zijn indien gewenst ook inzichtelijk voor de regionale coördinator van het betreffende Netwerk Kwetsbare ouderen, paliatieve zorg, etc.

Verslag bijeenkomst

Automatisch genereren van verslag van de bijeenkomst met daarin:

  • De deelnemers aan het MDO.
  • De besproken patiënten (geanonimiserd met alleen de voorletter, geboortejaar en aanduiding kleurcodering Doelgroep).
  • Via een link in het verslag naar de Portal kunnen hulpverleners de afspraken en adviezen raadplegen en via copy/paste overzetten naar hun EPD.
  • De benoemde Knelpunten, Leerpunten en Onderwijsbehoeften.

Aanvullend:

  • Dit verslag is aan te vullen voordat de link naar het verslag verstuurd wordt aan alle deelnemers.
  • De deelnemerslijst uit het verslag kan eenvoudig worden gebruikt voor accreditatie.'
  • Er zal in 2026 gewerkt worden aan een extra verslag op naam van de patient dat alleen aan de direct bij de patient betrokken hulpverleners gemaild zal worden. Dit verslag kan vervolgens opgenomen worden in de EPD's van de huisarts en de andere hulpverleners.

Overzicht deelnemers MDO

Overzicht van deelnemers MDO incl. hun contactgegevens (naam, Email en mobiel nummer), functie en BIG nummer.

Jaarplanning bijeenkomsten

Bijhouden jaarplanning met bijeenkomsten per MDO.

Uitnodigingsmail vastleggen

  • Vastleggen uitnodigingsmail.
  • Deze mail wordt o.b.v. de jaarplanning automatisch een week voor de bijeenkomst naar alle deelnemers verstuurd.

EEN MDO - GROEP OPSTARTEN

Aanmelden voor de MDO - Portal

Voorbereiding MDO - groep

  1. Naam van de MDO - groep vaststellen
  2. Welke deelnemers en hun functies
  3. Welke datum van start gaan
  4. Gebruik hiervoor ‘Aanmeldformulier MDO groep’ , inclusief gegevens van de deelnemers.
!

Let op! Het is belangrijk dat u de groepsleden ook met de juiste rol aanmeldt.

Zie onder voor meer informatie betreffende de rollen.

  • Er dient een contract ondertekend te worden gestuurd naar de leverancier door de Voorzitter.
  • Nadat het contract voor het gebruik van de Portal is ontvangen maakt de support afdeling van de leverancier de groep aan in de Portal, voegt alle deelnemers toe en verstuurt de accountgegevens naar alle deelnemers.
  • Elke deelnemer ontvangt een gebruikersaccount. In de Portal worden diverse groepen gebruikers onderscheiden.
  • De gebruikersrollen worden bepaald o.b.v. functie en rol zoals ingevuld in het "Aanmeldformulier" of "Wijzigingsformulier".

Actuele gegevens deelnemers MDO groep

Alle deelnemers van de MDO groep hebben een gebruikersaccount voor de Portal.

Mochten er wijzigingen in een groep plaatsvinden zoals nieuwe leden, leden die vertrekken of persoonsgegevens dienen aangepast te worden. Dan dient men deze wijzigingen aan te vragen door het wijzigingsformulier in te vullen en te versturen.

Dit kan je doen door het onderstaande formulier in te vullen.

Het wijzigingsformulier

!

Let op! Een aanvraag voor wijziging dient te worden gedaan door de (waarnemend) voorzitter!

!

Let op! Mochten er wijzigingen in een groep plaatsvinden zoals toetreden van nieuwe leden, vertrekken van leden of aanpassen van persoonsgegevens. Dan dient men deze wijzigingen door te voeren in onderstaand wijzigingsformulier en te versturen.

Gebruikers Rollen & Rechten

Gebruikers Rollen

In de MDO Portal worden diverse groepen gebruikers onderscheiden namelijk:

  1. Voorzitter
  2. Waarnemend voorzitter
  3. Huisarts
  4. Verpleegkundige
  5. Consulent
  6. Netwerk Coördinator

De gebruiker rollen worden bepaald o.b.v. functie. Functie en rol dienen te worden ingevuld in het aanmeldingsformulier of wijzigingsformulier zoals hier aangegeven.

Functie Rechtenrol MDO Portal
Apotheker Consulent
Arts i.o Huisarts
Casemanager (dementie/palliatief/ouderen) Consulent
Coörd. (zorg/hospice/VPTZ) Consulent
Diëtist Consulent
Ergotherapeut Consulent
Fysiotherapeut Consulent
Geest. Verz. Consulent
Geriater Consulent
Gesp. Verpl. Verpleegkundige
Psycholoog Consulent
Huisarts Huisarts
Internist-oncoloog Consulent
Kaderarts PZ Consulent
Netw. Coord. PZ Netwerk coördinator
Oncoloog Consulent
Phys. Ass Huisarts
POH Huisarts
SOG Huisarts
Triagist Consulent
Verpl. Spec. Huisarts
Verpleegkundige Verpleegkundige
Verzorgende Verpleegkundige
Wijkverpleegkundige Verpleegkundige

Gebruikers rechten

Afhankelijk van de rol en rechten kunnen er verschillende zaken per rol in het systeem uitgevoerd worden.

Hier is een overzicht van welke rol wat kan en mag in het systeem:

Rechten ? Rollen ? Voorzitter Waarnemende voorzitter Huisarts Verpleegkundige Consulent PZ Consulent Netwerk Coördinator
Inzage van Nieuws, Rapporten, Aandachtspunten en Helpteksten X X X X X X X
Vergaderingen inplannen, uitnodigen, openen/sluiten X X
Patiëntgegevens toevoegen/ wijzigen X X X X
Patiëntgegevens inzien X X X X

(eigen org.)
X X
Verslag vergadering inzien X X X X X X
Aandachtspunten toevoegen X X
Aandachtspunten inzien/oppakken/exporteren X
Nieuws publiceren netwerkregio X
Rapportage genereren netwerk X

Informatie wijzigen

Wijzigingen aan de groep kunnen worden doorgevoerd door het wijziginsformulier in te vullen.

De groep heeft toegang, wat nu?

Nadat iedereen toegang heeft ontvangen kun je op de volgende internet locatie de MDO Portal vinden: https://www.mdoportal.nl

Wij adviseren om in te loggen en om te controleren of alle deelnemers in het systeem verwerkt zijn.

Je kunt beginnen met het systeem te gaan gebruiken.

In deze wegwijzer vindt je verdere informatie over hoe je het systeem kan gebruiken en inzetten.

Verslag van de bijeenkomst & Accreditatie

Verslag en aanwezigheidslijst printen/downloaden

Het verslag van de bijeenkomst kan worden gedownload en of verstuurd na afronding van een vergadering.

Bij het sluiten wordt gevraagd of je het verslag meteen wilt versturen.

Achteraf is het ook mogelijk om het verslag of de aanwezigheidslijst te downloaden.

Het verslag van de bijeenkomst kan gebruikt worden voor melden aanwezigen indien accreditatie is geregeld.

  1. accreditatieaanvraag door EKC-er (voor huisartsen)
  2. het opvoeren van de PaTz / MDO bijeenkomst in Kwaliteitsregister V&V (verpleegkundigen) onder Overige Deskundigheidsbevorderende Activiteiten (ODA)

Bekijk onderstaande video wanneer je stap voor stap wilt zien hoe je dit in het systeem moet doen. Lees je liever hoe je dit stap voor stap kan doen met extra uitleg, scroll dan verder!

Stap 1

Ga voor het printen van het verslag en/of de aanwezigheidslijst naar het vergaderoverzicht. Klik op het "tandwielsymbool" naast je naam.

Stap 2

Klik vervolgens op ‘Vergaderingen’ om de vergaderplanning te openen.

Stap 3

Klik op een vergadering waarvan je het verslag en/of de aanwezigheidslijst wilt afdrukken.

Stap 4

Je hebt de vergadering nu geopend en ziet de basisgegevens ervan. Onderaan het scherm vind je de knoppen 'Print notulen' en 'Print aanwezigheidslijst'.

Als je de notulen van deze vergadering wilt afdrukken, klik dan op de knop 'Print notulen'. Wil je de aanwezigheidslijst afdrukken, klik dan op de knop 'Print aanwezigheidslijst'."

Stap 5

Zodra je op één van deze knoppen klikt wordt er een bestand gedownload. Het bestand kun je via je computer openen en afdrukken.

!

Let op! Een vergadering dient wel afgesloten te zijn om de aanwezigheidslijst te kunnen uitprinten.

!

Let op! Indien jeniet een venster ziet verschijnen om het bestand te openen, kijk dan eens in je map 'Downloads'.

ONTDEKKINGSTOCHT PORTAL VIA CLICKBOARDS

Clickboards

Ontdek de functionaliteiten en mogelijkheden van het zorgregister in de MDO Portal.

Alle elementen zijn interactief en geven weer wat deze in het systeem kunnen en doen.

Overzicht Scherm

?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?

Patiënt / vergaderscherm

?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?

Vergaderverslag

Dit is de vorm waarin aan het eind van de vergadering de samenvatting getoond wordt.

In de notulen die verstuurd worden (pdf)  en gebruikt kunnen worden voor accreditatie staan geen patientnamen, maar alleen de 1e letter van de achternaam

Standaard staat ‘verstuur notulen en aanwezigheid’  uitgevinkt, zodat het verslag nog aan te vullen is nadat de vergadering afgesloten is

Zolang de notulen niet verstuurd zijn, kan het vergaderverslag nog aangevuld worden door op de lijst bij Notulen op ‘Nee’ te klikken

Nadat de vergadering gesloten is, kan het verslag geopend worden en aangevuld. Via de potloodjes kan al ingevulde tekst aangevuld worden

1e tabblad, Basis bevat de deelnemers.

2e tabblad ‘Reminder’ werkt alleen zolang de vergadering niet gestart is. Hier kan een (nieuwe) herinneringmail gestuurd worden.

3e tabblad (geel gemarkeerd) bevat naast de Leerpunten,Knelpunten en Onderwijsbehoeften bij Vergaderverslag ook de genoteerde Actiepunten.

De tekst hiervan kan aangepast worden, zie uitleg op volgende pagina.

!

LET OP!

Alleen de Netwerkcoordinator kan Knelpunten, leerpunten en onderwijsbehoeften bewerken buiten het PaTz overleg

Zie de functionaliteiten pagina en bekijk ook eens de volgende hoofdstukken.

Bekijk ook eens de hoofdstukken voor meer inzicht in hoe de MDO Portal te gebruiken is en welke functionaliteiten daarbij horen.

Een snel en overzichtelijk document betreffende de MDO Portal en diens functionaliteiten kan je downloaden via de website. WEL / NIET?????

GEBRUIK VAN MDO PORTAL TIJDENS MDO via TEKST

Samenwerken via en met de MDO Portal

Bekijk hoe anderen dit doen:

Belangrijk is om in de MDO groep, naast afspraken die bijdragen aan goed lopende bijeenkomsten, ook afspraken te maken over het invoeren van patiënten in het Zorgregister, cq. de MDO Portal.

Uitnodiging MDO bijeenkomst

De deelnemers aan de MDO bijeenkomst ontvangen vanuit het systeem vooraf automatisch een uitnodiging.

Verslag MDO bijeenkomst

Na de bijeenkomst ontvangt de deelnemer automatisch een link naar het verslag met adviezen en samenwerkingsafspraken t.a.v. de besproken patiënten en de geconstateerde knelpunten, leerpunten en scholingsbehoeften.

Tijdens de MDO bijeenkomst

Het Zorgregister dient als agenda voor de MDO bijeenkomst.

Het is goed om elke patiënt even na te lopen

  • Waarbij er meer aandacht geschonken wordt aan patiënten die steeds meer zorg nodig hebben (van kleur veranderen, bijvoorbeeld lichtblauw naar groen, van groen naar geel) of acute zorg nodig hebben.
  • Afhankelijk van de grootte van de lijst en de geografie van de groep zullen er misschien andere keuzes moeten worden gemaakt.

Tijdens het bespreken wordt gekeken of:

  • er voldoende informatie is over de wensen (bijvoorbeeld bij toenemende zorgbehoefte of rond het levenseinde) en over de toestand van de patiënt,
  • er afspraken zijn over de zorg, de eventuele ondersteuning van de mantelzorgers/ naasten
  • en kan de inzet van vrijwilligers, buren of vrienden worden besproken.

Belangrijk is dat de overdracht naar de huisartsenpost goed is geregeld:

  • om zoveel mogelijk voor continuïteit voor patiënten te zorgen.
  • daarbij dient het register als ondersteuning.
  • In het kader van proactieve zorgplanning is ook het regelen van benodigde hulpmiddelen en van voldoende voorraad medicatie thuis van belang, met name voor nachten en weekenden.
!

Let op!

Er worden landelijk verschillende termen gebruikt voor de MDO - overleggen. Daarom worden de termen vergadering, bijeenkomst en overleg afwisselend gebruikt.

Notuleren MDO bijeenkomst

Tijdens de bijeenkomst is het handig dat één persoon optreedt als notulist (niet de voorzitter) en notuleert in de Portal.

Deze informatie is later inzichtelijk in het verslag en natuurlijk ook direct inzichtelijk bij een volgende keer dat de betreffende patiënt besproken wordt.

Kwaliteitsverbetering

Naast het faciliteren van de MDO bijeenkomsten ondersteunt de Portal ook kwaliteitsverbetering van de palliatieve zorg in netwerkverband.

Knelpunten, Leerpunten of Onderwijsbehoeften die tijdens een MDO bespreking naar voren komen, kunnen tgenoteerd worden in de MDO Portal.

De netwerkcoördinator van het regionale Netwerk (per doelgroep)kan deze inzien en oppakken op zowel groeps- als netwerkniveau.

Vergadering inplannen en voorbereiden

Inplannen MDO - bijeenkomst

Zodra de actuele contact gegevens van MDO groep leden in de MDO Portal inzichtelijk zijn, kan de voorzitter of notulist de al geplande datums van de MDO overleggen (per doelgroep) invoeren.

Dit kan gedaan worden door iemand met rechten als (waarnemend)voorzitter.

Als de vergaderplanning ingevoerd is, krijgen alle leden van de MDO groep automatisch een week van tevoren een mail met een herinnering aan de vergaderdatum en het verzoek om het register bij te werken en nieuwe patiënten in te voeren.

Een MDO-groep kan er zelf voor kiezen of zij per doelgroep een apart MDO met een aparte datum plant. Of dat zij op de zelfde datum in een MDO achtereenvolgens verschillende doelgroepen organiseert.

!

We raden aan om meteen alle vergaderingen voor het komende jaar in te plannen.

Vergadering inplannen

Bekijk onderstaande video om stap voor stap te zien hoe je dit in het systeem moet doen. Lees je liever rustig na hoe je dit stap voor stap kan doen, scroll dan verder!

Stap 1

Klik in het overzichtsscherm op het "tandwielsymbool" (instellingen) naast je naam.

Stap 2

Klik vervolgens op die pagina op ‘Vergaderingen’ om de vergaderplanning te openen.

Stap 3

Klik op de groene knop "Vergadering toevoegen" een een vergadering aan te maken.

Stap 4

Vul hier de gewenste datum (dd-mm-jjjj), locatie en tijd in en klik op één van de twee groene knoppen om op te slaan. De vergaderdatum is dan toegevoegd aan de planning.

Klik op Opslaan" of "Opslaan en terug naar overzicht".

!

Let op! De knop ‘opslaan’ gebruikt je alleen als je achteraf iets wil aanpassen en vervolgens handmatig een aangepaste herinneringsmail wilt versturen.

Instellingen / vergaderingen

Je ziet nu de ingeplande vergadering bovenaan in het overzicht staan. We raden aan om meteen alle vergaderingen voor het komende jaar in te plannen.

MDO - bijeenkomst per doelgroep

!
  1. De voorzitter kan met collega's afspreken dat
    • voor elke doelgroep een aparte MDO - bijeenkomst wordt aangemaakt.
    • of in een en dezelfde MDO - bijeenkomst meer doelgroepen achter elkaar zullen worden doorgesproken.
    • afhankelijk at men afspreekt moeten consulenten worden afgesproken hoe laat zij dan aansluiten bij de bespreking van hun doelgroep.
  2. Per MDO en per doelgroep worden uitgenodigd
    • de vaste hulpverleners (de huisarts(en), de eigen praktijkondersteuners)
    • de betrokken thuiszorg en per doelgroep worden uitgenodigd
    • de consulent palliatieve zorg of kwetsbare ouderen
    • idem verpleegkundige kwetsbare ouderen of palliatieve zorg

Voorbereiding MDO

Gebruik MDO Portal voor MDO overleg

Zorgvuldige voorbereiding, ondersteuning en afronding van elk MDO overleg vergroot de opbrengst ervan.

Zie volgende hoofdstukken die relevant zijn voor het voorbereiden van de MDO bijeenkomst in de MDO - Portal:

Tijdens MDO

Zie volgende hoofdstukken die relevant zijn voor overleg in de MDO Portal:

Afronding MDO

Zie volgende hoofdstukken die relevant zijn voor Groepsoverleg afronden.

5 INSTUCTIE-VIDEO'S

1. Wat zijn de functies van de MDO - Portal? ALLEN

2. Hoe werk ik met het register? ALLEN

3. Hoe gebruik ik de Interventies en Tools? ALLEN

4. Hoe plan ik de vergaderingen? VOORZITTER EN VICE-VOORZITTER

5. Hoe gebruik ik de portal bij een vergadering? VOORZITTER EN VICE- EN NOTULIST

HOE GEBRUIK IK DE MDO - PORTAL? per hulpverlener

Deelnemende Huisarts of (wijk)verpleegkundigen

Je ontvangt een week voor jullie volgende overleg een reminder met het verzoek om in te loggen in de MDO - Portal en het Zorgregister aan te vullen.

Dit kan gaan om:

  1. invoeren nieuwe patiënt na markering m.b.v. de surprise question
  2. actualiseren gegevens van patiënten die al in het zorgregister staan
  3. een vraag stellen over een patiënt aan de MDO groep deelnemers

Na het overleg ontvang je een mail met daarin een link naar het verslag van de MDO bijeenkomst.

  1. het verslag openen
  2. inhoud verslag
  3. gebruik van het verslag voor accreditatie door Huisarts/ door verpleegkundige

MDO Portal gebruik Huisarts

MDO Portal gebruik Huisarts en (Wijk) verpleegkundige AANVULLEN

Consulent

Als consulent of expert ontvang je een week voor het volgende overleg een reminder en kan je voorafgaand aan het overleg je voorbereiden door;

  1. in te loggen in de MDO Portal
  2. en te kijken bij welke patiënten de status gewijzigd is en daarom besproken zullen worden
  3. welke vragen er door de zorgverleners gesteld worden aan de MDO groep

Als ‘consulent ’ zie je in het overzichtsscherm de patiënten van alle MDO groepen waarvan je consulent bent. Indien je aan meerdere groepen verbonden bent, selecteer dan in het uitrolmenu in het vakje ‘Filter op doelgroep’, de groep waar je op wilt voorbereiden.

Van deze patiënten kun je alle ingevulde informatie inzien, maar niets aanvullen of wijzigen, dus ook geen adviezen formuleren. Dit kan alleen tijdens een openstaande vergadering.

Als consulent PZ kun je geen vergaderingen starten of patiënten toevoegen.

In onderstaande afbeelding is omcirkeld welke items functioneel/relevant kunnen zijn voor een consulent, bijvoorbeeld als je wil voorbereiden op een MDO bespreking

  • Als je in de menubalk met de filters op ‘Nieuw’ klikt, krijg je alleen de patiënten in beeld die sinds de vorige vergadering zijn toegevoegd. Deze zijn ook herkenbaar aan het groene plusje voor de naam.
  • Bij patiënten met een tekstballonnetje achter de naam, is een vraag aan de vergadering geformuleerd. Als je met de cursor op het icoontje gaat staan, wordt de vraag zichtbaar.

Apotheker, geestelijk verzorger of andere inhoudelijk deskundigen

Je ontvangt een week voor het volgende overleg een reminder waardoor je voorafgaand het overleg kunt voorbereiden door:

  1. in te loggen in de MDO Portal
  2. kijken bij welke patiënten de status gewijzigd is en daarom besproken zullen worden
  3. welke vragen er door de zorgverleners gesteld worden aan de MDO groep

Met de rol en rechten van ‘consulent PZ’ zie je in het overzichtsscherm de patiënten van alle MDO groepen waarvan je consulent PZ bent. Indien je aan meerdere groepen verbonden bent, selecteer dan in het uitrolmenu in het vakje ‘Filter op MDO groep’, de groep waar je op wil voorbereiden. Van deze patiënten kun je alle ingevulde informatie inzien, maar niets aanvullen of wijzigen, dus ook geen adviezen formuleren. Dit kan alleen tijdens een openstaande vergadering.

In onderstaande afbeelding is omcirkeld welke items functioneel/relevant kunnen zijn voor consulent PZ, bijvoorbeeld als je wil voorbereiden op een MDO bespreking.

Als je in de menubalk met de filters op ‘Nieuw’ klikt, krijg je alleen de patiënten in beeld die sinds de vorige vergadering zijn toegevoegd. Deze zijn ook herkenbaar aan het groene plusje voor de naam.

Bij patiënten met een tekstballonnetje achter de naam, is een vraag aan de vergadering geformuleerd. Als je met de cursor op het icoontje gaat staan, wordt de vraag zichtbaar.

Voorzitter en waarnemend Voorzitter

Als (Waarnemend) Voorzitter zijn er enkele zaken die je dient uit te voeren of in dient te bemiddelen. Zie hieronder een opsomming van deze zaken.

Bij het opstarten van de MDO groep

AANPASSEN met aanmeldingen en wijzigingsformulieren

  1. meld je op te richten MDO groep aan bij Ranshuijsen: Aanmelden nieuwe MDO - Groep
  2. geef je bij de start van de MDOgroep de gewenste en gevraagde gegevens door in het formulier.
  3. zorg je dat de gegevens van deelnemers compleet zijn. Gewenste wijzigingen geef je door via het Wijzigingsformulier
  4. voer je de jaarplanning van de MDO groep in
  5. bepaal je de inhoud van de herinneringsmail. Deze wordt automatisch verstuurd een week voor de geplande datum o.b.v. de jaarplanning.

Voorbereiding voor de volgende bijeenkomst

  1. voer je eigen patiënten in na markering m.b.v. de surprise question of een inschatting op basis van de Frailty.
  2. actualiseer je gegevens van patiënten die al in het zorgregister staan
  3. stel je evt. een vraag over een patiënt aan de MDO - groep deelnemers
  4. neem je een laptop mee naar de vergadering
  5. zorg je dat deze laptop aangesloten kan worden op een beamer of groot scherm

Bij de start van de bijeenkomst

  1. Start je de vergadering in de MDO Portal
  2. Geef je aan welke deelnemers aanwezig zijn
  3. Bespreek je welke patiënten besproken worden o.b.v. nieuwe gegevens, de gewijzigde statuscodes of vragen aan de MDO groep
  4. Bepaal je de volgorde van de te bespreken patiënten
  5. Zorg je dat overleden patiënten besproken en gearchiveerd worden tijdens het overleg.
  6. Leg je samen als of met de notulist vast wat besproken wordt in op het patiëntenscherm. Dit kan gaan om adviezen of afspraken op patiëntniveau of om knelpunten, aandachtspunten en leerbehoeften die ook gedeeld kunnen worden met de netwerk coördinator of om niet patiëntgebonden actiepunten voor de MDO groep.

Na afloop van de bijeenkomst

  1. Controleer je het verslag
  2. Vult dit waar nodig aan
  3. Jij of de desbetreffende notulist verstuurd het verslag naar de deelnemers

Relevante hoofdstukken:

Netwerkcoördinator Zorg

Nieuwsberichten plaatsen

Met de rol van Netwerkcoördinator kunnen coördinatoren nieuwsberichten plaatsen voor de MDO - groepen in hun netwerk en overzichten in Excel genereren van de knelpunten, leerpunten, onderwijsbehoeften die door de MDO groepen worden genoteerd. De Netwerkcoordinatoren kunnen per doelgroep een Nieuwsbericht sturen.

Stap 1

Klik in het overzichtsscherm op het tekstballonnetje.

Stap 2

Klik vervolgens op ‘Voeg nieuw bericht toe’.

Dan verschijnt het volgende scherm:

De titel is verplicht. Kies een korte en bondige titel. Houd het bericht eenvoudig. De knoppen voor vet en ‘Opsommingen’ zijn hierboven gemarkeerd. Tevens kun je een hyperlink in jouw bericht opnemen.

!

Let op! Meestal zal de knop om het bericht op te slaan, niet zichtbaar zijn. Scrol hiervoor omlaag. De knop zit linksonder.

Stap 1

Klik in het overzichtsscherm op het lampje.

Stap 2

Selecteer vervolgens of je een overzicht van ‘Knelpunten’, ‘Leerpunten’ of ‘Onderwijsbehoeften’ als Excel bestand wilt genereren. Als er meerdere MDO groepen in uw netwerk zijn, kan er vooraf op een specifieke groep worden gefilterd. Klik dan rechtsonder op de knop ‘Exporteer naar Excel’, open het bestand en sla het op uw pc op.

Aandachtspunten oppakken en archiveren

Per knelpunt, leerpunt of onderwijsbehoefte kan een notitie (bijvoorbeeld een voorgenomen actie of ander commentaar) worden gemaakt. Indien deze is opgepakt kan dit hier ook worden aangegeven.

Stap 1

Selecteer daarvoor eerst een knelpunt door er op te klikken. De volgende pop-up verschijnt.

Stap 2

Als je het knelpunt actief heeft opgepakt, klik dan op de knop ‘Markeer als opgepakt’. In het overzicht komt dan achter het knelpunt een datum te staan onder ‘Opgepakt’.

Stap 3

Is het helemaal afgehandeld, dan kan het gearchiveerd worden. Alleen knelpunten, leerpunten en onderwijsbehoeften die eerder gemarkeerd zijn als ‘opgepakt’, kunnen gearchiveerd worden.

Tips & Tricks

Tips & Tricks voor de MDO - bijeenkomst nodig?

  • Neem eens een kijkje op de Peper voor PaTz bijeenkomsten website, een bron van inspiratie voor thema's. werkvormen en hulpmiddelen om te gebruiken tijdens een MDO bijeenkomst.
  • Plan 1 keer per jaar een evaluatiebijeenkomst van de leden van het MDO. Gebruik hierbij als Tool het evaluatieformulier behorend bij betreffend het MDO / Doelgroep.

Afspraken die bijdragen aan goed lopende MDO bijeenkomsten Om ervoor te zorgen dat alle deelnemers van de MDO groep zo veel mogelijk uit MDO bijeenkomsten halen, is het belangrijk goede afspraken te maken over wie wat doet.

AVG, BEVEILIGING EN WETGEVING

Relevante wet en regelgeving oa AVG

De MDO Portal bevat medische gegevens van patiënten; dat zijn bijzondere persoonsgegevens waarmee de gebruikers zeer zorgvuldig mee moeten omgaan.

Wat kunt en moet u zelf doen

  1. Laat nooit iemand anders van jouw inlogcodes gebruik maken
  2. Log uit of sluit je scherm af voordat je wegloopt bij je pc
  3. Bewaar je inlogcodes op een veilige plek
  4. Gebruik de MDO - Portal niet voor andere doeleinden

Beveiliging

  • De MDO - Portal voldoet aan de regelgeving volgens de Europese AVG.
  • Certificering NEN 7510, ISO 9001 en Certificering ISO27001
  • Twee Staps Verificatie

De Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst AANPASSEN EN AANVULLEN INFORMEREN OVER MDO

Deze regelt de rechten en plichten van de patiënt. Zo staat in deze wet dat patiënten recht hebben op informatie en dat zij toestemming moeten geven voor een behandeling. Ook regelt de "Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst" (WGBO) de privacy van de patiënt, het inzagerecht van patiënten in hun eigen medisch dossier en de vertegenwoordiging van patiënten als zij niet zelf kunnen beslissen. Daarnaast verplicht de WGBO zorgverleners om een medisch dossier bij te houden.

In de WGBO staat dat je als patiënt recht hebt op privacy. Dit betekent dat een zorgverlener altijd moeten zorgen dat je privacy als patiënt niet wordt geschonden. Zowel bij het uitvoeren van handelingen als het uitwisselen van gegevens.

Beroepsgeheim

Voor het delen van patiëntgegevens in MDO - groepen is met name het beroepsgeheim van belang. Voorstel is om de bepalingen te volgen van de KNMG-Richtijn "Omgaan met medische gegevens".

KNMG-richtlijn "Omgaan met medische gegevens" [25 januari 2024]

LINK

!

§ 1.4  Uitzondering op beroepsgeheim

De (noodzakelijke en relevante) informatie over de patiënt mag verstrekt worden aan

  • personen die rechtstreeks betrokken zijn bij de behandeling van de patiënt.
  • collega-vakgenoten aan wie advies wordt gevraagd in het kader van de behandeling
!

§ 1.5 Doorbreken beroepsgeheim

Situaties waarin een arts het beroepsgeheim mag doorbreken

  • er is (mondeling of schriftelijke) toestemming van de patiënt (zie ook §1.5.1).
  • er is veronderstelde toestemming van de patiënt t.b.v. kwaliteitsdoeleinden (zie ook § 8.2)

met name specifiek kwaliteitsbeheer: intercollegiale toetsing door zorgverleners onderling

Bescherming persoonsgegevens

AVG Beginselen Voor MDO Groepen Voor Landelijk MDO team
1 vastleggen van hun gegevens in het Zorgregister.
2 Doelbinding; Organisaties mogen persoonsgegevens alleen verzamelen met een gerechtvaardigd doel. Doel van een MDO groep is verhogen van
  • de kwaliteit van de palliatieve zorg m.b.t. de patiënt 

  • de deskundigheid van zorgverleners


In het bijzonder de zorg m.b.t. de betreffende patiënt
Doel vastleggen contactgegevens: mensen bereiken en met elkaar in contact kunnen brengen.

Doel deelnemersregistratie: idem en aanvullend ook het kunnen rapporteren op aantallen t.b.v. subsidie verantwoording.
3 Dataminimalisatie. Als organisaties persoonsgegevens verwerken, moeten ze daarbij uitgaan van het principe ‘zo min mogelijk’. In het Zorgregister worden alleen die gegevens vastgelegd die voor een goede casus bespreking in de MDO groep nodig zijn Alleen contactgegevens worden vastgelegd. Er worden geen verdere (persoonlijke) gegevens van personen vastgelegd
4 Juistheid Er worden geen fictieve gegevens van patiënten vastgelegd Doorlopende controle / actualisatie van contactgegevens
5 Opslagbeperking. Organisaties moeten persoonsgegevens verwijderen zodra die niet langer nodig zijn voor het oorspronkelijke doel waarvoor ze zijn verzameld. Gegevens van patiënten die overleden zijn, blijven in de Portal tot en met de eerstvolgende MDO bijeenkomst t.b.v. de nabespreking.

NEN normen verbieden de leverancier van de MDO Portal om deze gegevens volledig te vernietigen.
Personen die geen MDO lid meer zijn moeten verwijderd worden uit de deelnemers registratie.

Bestanden met contactgegevens moeten regelmatig geactualiseerd worden. Oude bestanden moeten verwijderd worden.
6 Vertrouwelijkheid en integriteit. De gegevensverwerking moet op een passende manier worden beveiligd. Bij voorkeur zijn de gegevens in het Zorgregister niet herleidbaar naar personen. Advies is om alleen initialen, geslacht en geboortejaar te noteren in het Zorgregister. Ranshuijsen, de leverancier van de MDO Portal, is ISO 9001, NEN 7510 en ISO 27001 [1](opens in a new tab) gecertificeerd [2](opens in a new tab).

Referenties

[1](opens in a new tab) Kwaliteitseisen waarin staat welke afspraken gelden en aan welke specificaties of kwaliteitscriteria iets moet voldoen in Nederland.zijn vastgelegd in internationale ISO-normen, Europese EN-normen, of nationale NEN-normen,

[2](opens in a new tab) NEN-9001 specificeert eisen voor een kwaliteitsmanagementsysteem van een organisatie die: a) moet aantonen dat zij in staat is om consequent producten en diensten te leveren die voldoen aan de eisen van de klant en aan de van toepassing zijnde wet- en regelgeving, en b) zich ten doel stelt om de klanttevredenheid te verhogen door het systeem doeltreffend toe te passen

NEN 7510 is alleen van toepassing voor zorginstellingen en beheerders van persoonlijke informatie over de gezondheid. De focus van NEN 7510 ligt op persoonlijke gezondheidsinformatie, terwijl ISO 27001 zich richt op alle vertrouwelijke informatie binnen de organisatie.

Wet elektronische gegevensuitwisseling in de Zorg (Wegiz)

De Wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg (Wegiz) is in april 2023 aangenomen door de Eerste Kamer. Deze wet moet ervoor zorgen dat de betreffende gegevens, door gebruik van ‘eenduidige eisen aan taal en techniek’, elektronisch en op een eenduidige manier tijdig worden uitgewisseld.

De Wegiz is een kaderwet. Dit betekent dat er aanvullende regels komen waarin staat welke gegevensuitwisselingen vanaf wanneer elektronisch moeten plaatsvinden en op welke manier.

Dit betreft als eerste zes generieke functies, te weten:

  1. Identificatie cliënt en zorgverlener
  2. Authenticatie
  3. Lokalisatie van informatie
  4. Toestemming
  5. Autorisatie en
  6. Adressering.

De normering t.a.v. de zes generieke functies is nog in ontwikkeling. Er zijn dus nog geen bepalingen waar PaTz aan dient te voldoen.

Privacy bepalingen voor casus bespreking in MDO groepen en gebruik Zorgregister Het bespreken van een patiëntcasus in een PaTz groep valt onder het doorbreken van het beroepsgeheim. Hiervoor is toestemming van de patiënt nodig.

Hoe vraag ik toestemming aan de patiënt?

In de MDO groepen wordt informatie over patiënten gedeeld met als doel goede zorg en hulpverlening aan de patiënt.

Overleg met KNMG leert het volgende: ten behoeve van multidisciplinair casusoverleg zijn er spelregels. Uitgangspunten zijn dat iedere discipline/organisatie zich houdt aan:

  • 1 het beroepsgeheim
  • 2 het eigen privacyreglement

Het doel van het MDO overleg, goede zorg en hulpverlening, is vastgesteld. Dan is relevante doelgerichte bespreking met vermelding van de naam van de patiënt toegestaan als de patiënt hiermee heeft ingestemd.

Als een patiënt opgenomen wordt in het zorgregister van de MDO groep, dient hij/zij hierover geïnformeerd te worden. Dat kan bijvoorbeeld gevraagd worden middels de volgende vraag:

“Om u zo goed mogelijk te kunnen behandelen wil ik graag kunnen overleggen met collega’s en wijkverpleegkundigen over uw situatie. We komen regelmatig bijeen en overleggen dan aan de hand van een bespreeklijst, waarop dan ook uw naam en enkele gegevens over uw situatie komen te staan. Vindt u dat goed?”.

!

LET OP! Patiënten kunnen niet volledig anoniem opgenomen worden in het Zorgregister omdat dan de herkenbaarheid t.b.v. vervolg overleggen dan niet gewaarborgd is. Daarom worden patiënten in het Zorgregister opgenomen met hun initialen, geboortejaar en geslacht. Dit zorgt voor minimalisatie van de herleidbaarheid van de gegevens.

!

LET OP! Het gebruik van het Zorgregister in Excel op HA web voldoet niet aan de AVG eisen en wordt afgeraden. Patiënten kunnen niet volledig anoniem opgenomen worden in het Zorgregister omdat dan de herkenbaarheid t.b.v. vervolg overleggen dan niet gewaarborgd is. Daarom worden patiënten in het Zorgregister opgenomen met hun initialen, geboortejaar en geslacht. Dit zorgt voor minimalisatie van de herleidbaarheid van de gegevens. Voor het aanvullen van gegevens in het Zorgregister van HA web met het Zorgregister eerst opgeslagen worden op de eigen PC. Na uploaden naar HA web moet deze opgeslagen versie vernietigd worden.

LET HIER OP! U bent verantwoordelijk voor het waarborgen van AVG.

KOSTEN

Kosten per MDO - Groep

!
  • Per 1 januari 2022 heeft Ranshuijsen BV het eigenaarschap van de PaTz Portal van het Netwerk palliatieve zorg Rotterdam & omstreken overgenomen. De nieuwe eigenaar hanteerde vanaf dat moment per huisartsengroep het oude (sinds 2017) tarief van €70 excl. BTW per jaar voor het gebruik van de Portal. De PaTz Portal voldoet aan de eisen van de AVG.
  • Per 1 januari 2026 zullen de kosten (welke sinds 2017 dezelfde zijn gebleven) geïndexeerd worden naar een bedrag van € 85 ex BTW. Een half jaar na de ingebruikname van de MDO – Portal zullen die groepen die de MDO-Portal voor meer dan 1 doelgroep gebruiken een meerprijs van € 40 ex BTW betalen.

HULP NODIG?

INHOUDELIJKE ONDERSTEUNING MDO's

!

Inhoudelijke ondersteuning voor MDO-groepen:

  • DOELGROEP Palliatieve patienten Landelijk is er stichting PaTz die PaTZ-groepen faciliteert en ondersteunt
  • ANDERE DOELGROEPEN Zoek lokaal of regionaal contact met Netwerken of Organisaties die u kunnen ondersteunen bij de verdere kwaliteitsontwikkeling van de zorg voor andere doelgroepen zoals Kwetsbare ouderen, psycholoog-geriatrie, Geronto-pyschiatrie, Culturrsensitieve aspecten,. ENKELE VOORBEELDEN:
    • Netwerken kwetsbare ouderen: Ga naar LINK
    • Zingevingsaspecten lokaal en regionaal goede samenwerkingsverbanden. Voorbeeld: ga naar LINK Zoek vooral even op internet.bijvoorbeeld naar LINK

Technische problemen en inhoudelijke vragen

Weet je niet zeker wat je moet doen of heb je specifieke technische vragen over de PaTz Portal?

Neem dan contact op met de software ontwikkelaar Ranshuijsen B.V. Via telefoonnummer +31(0)10 452 11 75

FAQS

Opslaan van gegevens en Time-out

Opslaan van gegevens en Time-out

In de meeste schermen worden de ingevoerde gegevens iedere drie seconden automatisch opgeslagen. U ziet in die schermen dus nergens een knop voor ‘opslaan’.

Tijdens het opslaan ziet u linksonder in beeld de melding ‘Er zijn onopgeslagen wijzigingen’. U kunt dan even niet naar een ander scherm klikken.

De tweestapsverificatie

Waarom is tweestapsverificatie verplicht?

Tweestapsverificatie biedt een extra beveiligingslaag voor je account. Zelfs als iemand je wachtwoord weet, kan diegene niet inloggen zonder toegang tot je tweede apparaat, zoals je telefoon.

Hoe download ik de Microsoft Authenticator App?

Je kunt de Microsoft Authenticator App downloaden via de App Store (voor iOS-apparaten) of de Google Play Store (voor Android-apparaten). Zoek naar "Microsoft Authenticator" en installeer de app. Je hebt geen werktelefoon, dan kun je de Microsoft Authenticator App ook op je persoonlijke telefoon installeren. De app werkt onafhankelijk van je werktelefoon en kan op elke smartphone worden gebruikt.

Hoe werkt de Microsoft Authenticator App?

De Microsoft Authenticator App genereert een eenmalige code of stuurt een goedkeuringsmelding naar je telefoon. Bij het inloggen voer je deze code in of keur je de melding goed om toegang te krijgen tot je account.

Wat moet ik doen als ik mijn telefoon kwijt ben of mijn telefoon is gestolen?

Neem contact op met de Support afdeling van de leverancier van de MDO Portal. Hun e-mailadres is: support@renvl.nl

Zij zullen je account resetten en/of de tweestapsverificatie op een ander telefoonnummer zetten.

Voor vragen over het installeren of het gebruik van de Authenticator App kun je mailen naar support@renvl.nl

Single Sign On

Alleen bij gebruik van VIP Live (Topicus) is een (beperkte) Single Sign On (SSO) met de PaTz Portal mogelijk. Deze Single Sign-On zorgt ervoor dat er vanuit VIP Live zonder wachtwoord doorgeklikt kan worden naar de PaTz Portal.

Interventies & Tools

Tools en interventies zijn middelen die je kunnen helpen bij je zorg aan de patiënt.

Bij het invullen van de gegevens van de patiënt kun je aangeven of je al gebruik maakt van een van deze interventies of dat je daar bewust van afziet.

Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat je al een overdracht naar de HAP hebt gedaan.

Onder de knop ‘Notities’ kan eventueel een toelichting gegeven worden.

Enkele van de genoemde interventies vereisen instructie om ze te kunnen inzetten, zoals het Zorgpad Stervensfase en het Utrecht Symptoom Dagboek.

De knop ‘geadviseerd’ kan alleen tijdens de vergadering worden ingevuld.

Voorbeelden van Tools en interventies zijn:

Samenwerken met de netwerkcoördinatoren

Netwerkcoödinatoren

!

Bij de opzet van de PaTz-Portal is er dankbaar gebruik gemaakt van de neterkcoördinatoren Palliatieve zorg.

Over hun rollen wordt hieronder meer informatie gegeven.

Bij de de doorontwikkeling van de MDO-Portal bleek dat er (nog) geen regionale Netwerken zijn voor bijvoorbeeld Kwetsbare ouderen. Wel wordt deze rol vaak opgepakt door lokale/regionale organisaties organisaties als bijvoorbeeld Rijnmond Dokters en Dokter Drenthe.

Deze organisaties kunnen zich melden als zij vanuit deze rol betrokken willen zijn bij de mogelijkheden die de MDO - Portal biedt.

In Nederland zijn 65 regionale Netwerken Palliatieve Zorg. De Netwerken zijn geïnitieerd om de samenhang in de interdisciplinaire netwerkzorg te bevorderen, met als doel bij te dragen aan een zo hoog mogelijke kwaliteit van leven en sterven, op basis van de waarden, wensen en behoeften van de patiënt en diens naasten. Een Netwerk Palliatieve Zorg (NPZ) is een formeel en duurzaam samenwerkingsverband van zelfstandige organisaties, die betrokken zijn bij palliatieve zorg in een bepaalde regio.

Netwerken PZ zijn gebaat bij signalen vanuit de PaTz groepen over knelpunten en aandachtspunten in de palliatieve zorg. Door knelpunten in het netwerk te adresseren kunnen deze wellicht regionaal opgepakt en opgelost worden. Klik hier (opens in a new tab)****om de naam van het netwerk PZ en de contactgegevens van de netwerk coördinator in de regio te vinden.

De netwerk coördinator kan op aangeven van de voorzitter een PaTz Portal-gebruikersaccount toegewezen krijgen met specifieke rechten en vervolgens toegevoegd worden aan de PaTz groep. De netwerk coördinator heeft dan toegang tot de Aandachtspunten van de betreffende PaTz groep en kan deze oppakken en in de Portal de voortgang aangeven zodat die informatie beschikbaar is tijdens een PaTz overleg.